به گزارش خبرگزاری فارس از رشت، سامانه «فارس من» خبرگزاری فارس، سامانهای برای ثبت و پیگیری مطالبات مردمی است که طی سالهای اخیر راهاندازی شده و خادمان رسانهای مردم در آن متعهد شدهاند تا در سریعترین زمان موضوع ثبتشده مردم را پیگیری و به اطلاع آنها برسانند.
اخیراً مطالبهای با عنوان «سردرگمی مردم آستانهاشرفیه با یکطرفه شدن دو خیابان اصلی» در سامانه فارس من ثبت شد که در آن مطالبه گر مطرح کرده بود: «هشت ماه است که شهرداری و شورای ترافیک شهرستان آستانهاشرفیه با یک طرفه کردن و تغییر مسیر عبور خودروها از خیابان اصلی باعث سردگمی مردم شدند و کسی هم پاسخگو این اتفاق نبوده و مغازهداران، کسبهها با مشکل مواجه شدند، سوال من این است که آیا در کدام شهر و یا استان در میدان اصلی ایستگاه تاکسی ایجاد میشود؟»
استان گیلان همواره با معضلی با عنوان ترافیک شهری مواجه است که زندگی را برای مردم و عبور و مرور خودروها به شدت سخت کرده است به طوری که مردم برای طی کردن مسیری کوتاه با خودروهای شخصی و حتی وسایل حمل و نقل عمومی باید ترافیک طولانی را تحمل کنند.
شهر آستانهاشرفیه یکی از شهرهای مذهبی کشور بوده و این شهر به قطب مذهبی گیلان شهرت دارد همین امر منجر به حضور سالانه مسافران زیادی زیارت حرم مطهر حضرت سلطان سید جلال الدین اشرف (ع) به این شهرستان میشود و به همین منظور همواره شاهد بروز ترافیک شدید در شهر آستانهاشرفیه در ایام مختلف سال هستیم.
اجرای طرح یک طرفه کردن خیابان اصلی به بهانه کاهش بار ترافیکی یا کم رنگ کردن استیضاح؟
در آخرین روزهای سال گذشته بود که شهردار آستانه اسبق آستانهاشرفیه طرح یک طرفه کردن خیابان امام خمینی (ره)، خیابان طالقانی و خیابان سردار جنگل را به منظور کاهش بار ترافیک در ساعات پرتردد و همچنین برای کم رنگ کردن استیضاح خود و با نظر یک مشاور غیر آستانهای اقدام به اجرایی کردن این طرح کرد.
از همان روزهای نخست، این طرح دارای مخالفین و موافقین بسیار زیادی بود ولی از ابتدا مقرر شده بود که طرح یک طرفه شدن سه خیابان آستانهاشرفیه در مدت زمان سه ماه و به صورت آزمایشی، در حالی که فقط سه ماه از سرپرستی خسرو آرنگ در فرمانداری این شهرستان میگذشت اجرایی شده و بعد از گذشت این مدت و بررسی مشاور طرح، تصمیمگیری نهایی در خصوص آن اعلام شود.
واکنش منفی شهروندان آستانهای به تعلل مسؤولان در ساماندهی طرح ترافیک در آستانهاشرفیه
اعضای شورای اسلامی شهر آستانهاشرفیه، شهرداری و شورای ترافیک در حالی صحبت از حضور مشاور این طرح در طول اجرای آزمایشی طرح یک طرفه کردن سه خیابان اصلی شهر کردند، که چه در طول سه ماه و چه بعد از انقضای تاریخ آزمایشی بودن این طرح، مشاور بازدیدی از روند اجرا نداشته و یا تعداد دفعات بازدید بسیار اندک بود، و به گفته مسؤولان مدیریت شهری در آستانهاشرفیه هر یک از ۱۶ عضو شورای ترافیک خود یک کارشناس بوده و با اعلام نظر کارشناسی طرحی را تصویب و یا رد میکنند.
با اینکه از ابتدا مقرر شده طرح آزماشی یکطرفه کردن خیابان امام خمینی (ره)، خیابان طالقانی و خیابان سردار جنگل به صورت سه ماهه باشد، ولی بعد از گذشت هشت ماه بلاتکلیف مانده بود و این امر منجر به واکنشهای منفی از سوی مردم نسبت به دلایل عدم تعیین تکلیف این طرح توسط شورای ترافیک شد.
برگزاری جلسه شورای ترافیک بدون حضور فرماندار آستانهاشرفیه
حال هشت ماهی است که مهلت سه ماهه طرح یک طرفه کردن کردن خیابان امام خمینی(ره)، خیابان طالقانی و خیابان سردار جنگل به اتمام رسیده و مردم، کسبهها و رانندگان تاکسی خواهان مشخص شدن لغو و یا دائمی بودن این طرح بودند تا اینکه هفته گذشته جلسه شورای ترافیک در شهرستان آستانهاشرفیه به ریاست کاظمخواه معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی فرمانداری این شهرستان و بدون حضور فرماندار برگزار شد.
اعضا در این جسله، به دو طرفه شدن خیابان امام خمینی (ره) حد فاصل بین میدان حرم تا میدان معین، ماندگاری لاین و ایستگاه تاکسی در میدان اصلی شهر، ایجاد جان پناه برای پارک موقت به منظور رفاه حال شهروندان و یک طرفه ماندن خیابان سردار جنگل به صورت آزمایشی رأی مثبت دادند.
ماندگاری ایستگاه تاکسی در میدان اصلی شهر آستانهاشرفیه علیرغم نارضایتی نسبی شهروندان و کسبهها
یکی از نکات عجیب در مصوبه جدید شورای ترافیک شهرستان آستانهاشرفیه ماندگاری لاین و ایستگاه تاکسی در میدان اصلی شهر میباشد زیرا این اتفاق باعث ایجاد مشکلاتی برای مردم و برخی از کسبهها شده است، در حالی ماندگاری ایستگاه تاکسی در میدان اصلی شهر مورد تآیید قرار گرفت که عبدالحسین داداشی شهردار آستانهاشرفیه ۱۸ مهرماه در جلسه شورای شهر اعلام کرد که از اول آبان طرح آزمایشی ملغی و خیابان با اصلاحاتی به حالت قبل خودش در میآید.
متولیان حوزه حمل و نقل در شهرداری آستانهاشرفیه دلایل متعددی برای ایجاد ایستگاه تاکسی در میدان اصلی شهر را دارند که یکی از مهمترین استدلالهای آنان سوار شدن مسافر توسط خودروهای شخصی است که کار را برای رانندگان تاکسی سخت کرد در حالی طبق گفته کارشناسان حوه حمل و نقل به راحتی میتوان با اعمال جریمه توسط راهنمایی و رانندگی از این اتفاق ممانعت به عمل آورد.
تناقض تصمیمگیری در خصوص اجرای طرح ترافیک در آستانهاشرفیه
در حالی شهردار آستانهاشرفیه در جلسه شورای اسلامی شهر خبر از بازگشت شهر به حالت قبلی را داد که خسرو آرنگ فرماندار شهرستان آستانهاشرفیه دو روز بعد در جلسه تحلیف شهردار با حضور مسؤولان شهر اعلام کرد که در این خصوص احساسی تصمیمگیری نشود و تغییر در این طرح مجددا باید بررسی شود و شورای ترافیک بایستی در خصوص این مسئله تصمیمگیری دوباره دهد.
از نکات جالب توجه در خصوص مصوبه گذشته و جدید شورای ترافیک ماندگاری ایستگاه و خط تاکسی در میدان اصلی شهر آستانهاشرفیه است که باعث ایجاد مشکلاتی برای مردم و تردد خودروها به سمت خیابان سردار جنگل شده است.
یکی از شهروندان آستانهای میگوید: «در کدام یک از نقاط شهر در استان گیلان و حتی کل کشور ایستگاه تاکسی را در کنار میدان اصلی شهر که از قضا تنها میدان اصلی نیز میباشد ایجاد میکنند که مردم، کسبه و حتی خودروها برای تردد دچار مشکل شوند.»
یکی دیگر از اهالی شهرستان آستانهاشرفیه میگوید: «برخی از ساعات شبانه روز به دلیل تعدد تاکسی در میدان اصلی شهر، در خیایان و ابتدا مسیر ورودی به خیابان سردار جنگل دچار ترافیک میشود که باید پرسید این اقدام بر اساس کدام کار کارشناسی صورت پذیرفته است.»
تمامی تصمیمات شورای ترافیک بر اساس اقدامات کارشناسی است
به گفته خسرو آرنگ فرماندار شهرستان آستانهاشرفیه، شورای ترافیک بدون انجام کار کارشناسی با هیچ طرحی موافقت و یا آن را رد نمیکند لذا میشد با دریافت نظرات مشاورین، مردم، کسبه و کارشناسان بعد از اتمام زمان آزمایشی بودن این طرح، تصمیمات لازم را اتخاذ کرد.
برخی از کارشناسان حوزه ترافیک و شهری معتقدند طراحان این طرح فقط به فکر خودرروها بوده و هیچ اقدام کارشناسی در خصوص محل پارک، عابرین پیاده، مغازه داران، کسبه بازار نگرفته و حتی نظرات کارشناسان مربوطه در خود شهر آستانهاشرفیه نیز استفاده نشده است.
عدم توجه به موجودت زنده شهر در اجرای طرح ترافیکی در آستانهاشرفیه
گذشته از قضاوت در خصوص درست یا نادرست بودن اجرای این طرح، نکتهای که در این میان وجود دارد این است که به نظر میرسد طراحان این طرح فقط به فکر خودروها بودند، موجودیت زنده شهر را با تمام اجزایش (محل پارک، عابرین پیاده، مغازه داران، کسبه بازار)، در نظر نگرفته و نظر کارشناسان مدیریت شهری حتی در خود شهر آستانه هم در آن اعمال نشده است.
یکی دیگر از مردم شهرستان آستانهاشرفیه میگوید: «میدانیم اصرار مسؤولان برای تداوم این طرح چیست در حالی که با اجرای چند تغییر کوچک میتوان از ایجاد گرههای ترافیکی مانند ممنوعیتهای تغییر مسیر و دور زدن، پارکهای زمانبندی شده ماشین ها درحاشیه خیابان اصلی، رسیدگی و مدیریت کوچههای فرعی، اعمال قوانین سختگیرانه ترافیکی جلوگیری کرد.»
شهرداری تابع مصوبات شورای ترافیک است
عبدالحسین داداشی شهردار آستانهاشرفیه میگوید «اجرای هر طرحی در هر سطحی با مخالفتهایی مواجه است ولی شهرداری تابع مصوبه شورای ترافیک بوده و رئیس شورای ترافیک فرماندار این شهرستان است.»
به گفته داداشی در چند وقت اخیر تماسهای زیادی از سوی مردم در خصوص برگشت خیابان اصلی شهر حد فاصل میدان معین تا میدان امام خمینی (حرم) بود که با توجه به تعدد درخواستها و با پیشنهاد شهرداری و تصویب شورای ترافیک این امر در شهرستان اجرایی شده است.
درحالی همگان از اجرای دو طرفه شدن شهر خیایان اصلی شهر آستانهاشرفیه صحبت میکنند که این طرح هنوز وارد فاز اجرایی نشده و مقرر شده بود تا از اول آبان ماه عملیاتی شود.
یکی از نکاتی که مردم در گفتوگو با خبرنگار فارس به آن تاکید داشتند سه لاینه شدن خیابان اصلی شهر آستانهاشرفیه با وجود خط تاکسی بوده در حالی که شهردار این شهر میگوید: «در سه نقطه خیابان اصلی شهر جانپناه احداث شده است که در هر جانپناه سه خودرو برای پارک موقت جای میگیرد و این امر ارتباطی با سه خطه شدن خیابان اصلی نداشته و این یک تحلیل اشتباه است در حالی که در طرح قبلی امکان توقف چند ثانیهای برای خودروها وجود نداشته است.»
اعتراض مردم و کسبه در خصوص کاهش طول پیادهرو بی مورد است
عبدالحسین داداشی شهردار آستانهاشرفیه، اعتراض برخی از مردم و کسبهها در خصوص کاهش طول پیادهرو را وارد ندانسته و میگوید: «این اعتراض برخی از افراد بیمورد است زیرا این طرح با نظر کارشناسان مجرب و متخصص شهرداری، فرمانداری، عمرانی و راهنمایی رانندگی در حال اجرا بوده و مصوبه شورای ترافیک را دارد و شهرداری سر خود چنین کاری را انجام نداده است.»
به گفته شهردار آستانهاشرفیه طرح دو طرفه شدن و ایجاد جانپناه در برخی از نقاط خیابان امام خمینی (ره) با جلسهای چند ساعته و بررسی مزایا و معایب بررسی و به تصویب رسید، لذا وظیفه ما در شهرداری انجام کارهای عمرانی در راستای پیشرفت شهری است نه رضایتمندی ۱۰۰ درصدی مردم؛ زیرا هر طرحی موافق و مخالفین خود را دارد.»
آزمایشی بودن ایستگاه تاکسی در میدان اصلی شهر آستانهاشرفیه
آنطور که داداشی شهردار آستانهاشرفیه میگوید: «ایجاد ایستگاه و لاین تاکسی در میدان اصلی شهر و دو میدان اصلی شهر بهطور آزمایشی و سه ماهه بوده و در صورت نارضایتی قطعاً جمع خواهد شد.»
شهردار آستانهاشرفیه همچنین در حالی از دائمی بودن یک طرفه بودن خیابان سردار جنگل رشت خبر میدهد که این خیابان در روزهای بازار به شدت قفل است، بعد از اجرای این طرح برای تحمل این حجم از بار ترافیکی که از خیابان امام و شهید بهشتی به آن سرازیر میشود، زیرساختهای لازم را ندارد.
داداشی معتقد است بدون انجام کارهای کارشناسی نمیتوان به موفقیت رسید از این رو سه ماه دیگر و با اتمام زمان آزمایشی این طرح بار دیگر جلسه شورای ترافیک برگزار و با اعلام نظر هر یک از اعضای شورای ترافیک طرح جدید رد و یا با رفع مشکلات و معایب به طور دائم اجرایی میشود.
طرح یک طرفه کردن خیابان اصلی آستانهاشرفیه کارشناسی بوده است
خسرو آرنگ فرماندار شهرستان آستانهاشرفیه میگوید: «اعضای شورای ترافیک بدون انجام کار کارشناسی هیچ طرحی را مصوب نمیکند و طرح یک طرفه شدن خیابان امام خمینی(ره)، آیتالله طالقانی و خیابان سردار جنگل با انجام اقدامات کارشناسی بوده است.»
به گفته رئیس شورای ترافیک شهرستان آستانهاشرفیه، زمانی که پیشنهاد یک طرفه شدن سه خیابان اصلی این شهر توسط شهرداری و شهردار وقت به شورای ترافیک ارائه شد بنده به آنان گفتم که باید طرح شما به لحاظ کارشناسی اقناع کننده باشد، سپس شهرداری و مشاورین طرح با برگزاری جلسات متعدد توانست مشاور فرمانداری را در خصوص مزایای این طرح قانع کند.
آرنگ معتقد است کلیه نظر مشاورین، کارشناسان و راهنمایی رانندگی بر این بوده که یک طرفه کردن سه خیابان اصلی باعث کاهش بار ترافیکی در شهر شده و عبور و مرور تسهیل یافته است.
دو طرفه شدن خیابان امام خمینی(ره) به دلیل اعتراض بیشمار کسبهها
یکی از مطالب مهمی که بعد از یک طرفه شدن سه خیابان اصلی شهر آستانهاشرفیه به وضوح قابل مشاهده بود اعتراض کسبههای خیابان امام خمینی (ره) به دلیل کاهش تردد مردم در این خیابان بود و همین امر منجر شد تا مدیریت شهری دو طرفه شدن خیابان اصلی را به جلسه شورای ترافیک آورده و در نهایت این طرح مصوب شد ولی کماکان مجموعه فرمانداری قائل به انجام به صورت کارشناسی است.
آنطور که فرماندار شهرستان آستانهاشرفیه میگوید: «مجموعه فرمانداری و شورای ترافیک تحت تأثیر فشارها قرار نمیگیرد و بعد از اتمام زمان آزماشی این طرح با اعلام نظر کارشناسان تصمیمگیری خواهد کرد.»
تلاش برای جانمایی جدید ایستگاه تاکسی در شهر آستانهاشرفیه
جانمایی ایستگاه تاکسی در رو به روی میدان اصلی شهر باعث بعضاً راهبندان به ویژه در ساعات پایانی روز شده است که خودروها برای ورود به خیابان سردار جنگل با مشکل مواجه میشوند که رئیس شورای ترافیک شهرستان آستانهاشرفیه در این خصوص میگوید: «این امر مربوط به راهنمایی رانندگی است و آنان در تلاش برای جانمایی ایستگاه تاکسی در شهر هستند و حتی جانپناههایی را در این راستا احداث کردند.»
طبق گفته خسرو آرنگ باید مسیرهای فرعی در آستانهاشرفیه بهینهسازی شده، جداسازی در خیابان امام خمینی (ره) انجام و مسیر را برای عبور خودروها در خیابان اصلی به خوبی انجام دهیم تا بعد از سه ماه که طرح آزمایشی اجرایی میشود بتوان تصمیم درست گرفت.
فرماندار شهرستان آستانهاشرفیه میگوید: «این شهر به دلیل جاذبه گردشگری و مذهبی بودن در فصول مختلف سال شاهد حضور مسافر از استانهای دیگر هستیم لذا معتقدم طرحهای ترافیکی در این شهر باید متناسب با فصول مختلف طراحی و سپس اجرایی شود زیرا این مهم منجر به کنترل ترافیک و سهولت در عبور و مرور خودروها میشود.»
آنطور که از تصمیات شورای ترافیک آستانهاشرفیه مشخص است مردم این شهر باید کماکان منتظر نتیجه آزمون و خطاهای این طرح عمرانی در حوزه ترافیکی باشند.
پایان پیام/۸۴۰۰۸
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0